طراحی ویلا ایرانی

ما مشتاق هستیم محیط ، نما و فضای داخلی و بیرونی شما را زیبا کنیم

طراحی ویلا ایرانی

 یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز جامعه معماری و به طور کلی هنری کشور، غفلت از انواع سبکهای بومی که سِبقه ء تاریخی و ملی دارند، میباشد. به عنوان مثال؛ طراحی ویلا  کلاسیک (رومی)،مدرن آنچنان رشد کرده که گویی این سبک ایرانی است که انقدر برای کارفرمایان ایرانی خوش آمده است. یکی از دلائل مهم این اتفاق غفلت معماران ایرانی از ترویج، گسترش و یا بهتر است بگوییم شناساندن سبک ایرانی  و یا سبک سنتی به مخاطب ایرانی میباشد.

در معماری اصیل ایرانی به ویلاهای ایرانی کوشک گفته شده استکه در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم.

اغلب کوشک‌ها در چهار جبهه اصلی از خصوصیات کالبدی یکسانی برخوردار بودند. در حالی که در بیشترین موارد جبهه‌ای که از لحاظ نحوه جهت گیری اقلیمی، دید و منظر، موقعیت و برخی دیگر از ویژگی‌های کالبدی امتیاز بیشتری نسبت به بقسه داشته است، به عنوان جبهه اصلی بنا انتخاب می‌شد و غالباً در این جبهه ایوانی طراحی و ساخته شده است ،سطح کوشک و ایوان آن در همه باغ‌های بلندتر از سطح زمین باغ ساخته شده است تا به نحو مناسبی از چشم اندازهای بیرون استفاده شود.

به زبان ساده و امروزی میتوان گفت طرح کوشک باغ ایرانی در واقع کارکردی همانند سازه‌هایی است که امروزه به آنها ویلا مینامیم. چرا که یک ویلا همانند یک کوشک مکانی برای گذران اوقات تفریح و فراغت بوده است و غالبا در مکانی خوش آب و هوا و اصطلاحاً ییلاقی ساخته شده اند. سابقه ساخت این کوشک باغها یا ویلاهای باستانی در دل تاریخ ایران ریشه دوانده که در ادامه با نمونه‌هایی برجسته از کوشکهای ایرانی از همان ابتدا آشنا خواهیم شد.

ویلا در دروان اسلامی

بعد از سلسله ساسانیان و ورود اسلام به ایران همچنان سنت‌های معماری ساسانیان ادامه پیدا کردتا در دروان اسلامی نیز شاهد ساخت انواع عمارت‌های بزرگ با کاربری‌های حکومتی باشیم. عمارت‌هایی که با کاربری ییلاقی و تفریهی ساخته میشدند را میتوان در قالب ویلاهای امروزی اشاره کرد. در این دوران نیز کوشکهای زیادی ساخته‌شد که بهترین و زیباترین آنها را میتوان در دوران صفوی، قجار و پهلوی ببینیم.

هدف از طراحی ویلای ایرانی

ویلا مهمترین رکن معماری در باغ های ایرانی و نشان دهنده نهایت ذوق و هنر در ترکیب باغ و بنا میباشد.کوشک در فضای میانی باغ و در محل تلاقی دو محور طولی و عرضی به گونه ای ساخته شده است که از چهار طرف دیده شود و تاثیر ترکیب چهار باغ ایرانی را چندافزون می کند.

وجود چهار نمای همگن که به چهار جهت باز می شود به قدرت بخشی توده معماری بر توده منظر و همچنین یکی شدن و ادغام فضایی آن ها کمک بسیاری کرده است
کوشک با دو اشکوب، گشودگی کاملی نسبت به محوطه و باغ ایجاد می نماید. ارتباط بنا با محوطه از طریق ایوان میباشد. مرکزی بودن پلان توده معماری، منفرد بودن آن و وضوح هندسه محوطه سبب می شود تا عامل زمان در تجربه ناظر تاثیری نکند. معماران، کلیت کوشکها و بخش اساسی باغ را درک کرده و گذشت زمان و حرکت او به سمت کوشک تنها به درک جزییات بیشتر نما منجر شده است.
مصالح مورد استفاده در ساخت سازه کوشک خشت خام و چوب است و گچ و آجر برای تزیینات به کار برده شده است.رنگ های به کار رفته در تزیینات متاثر از ویژگی اقلیمی منطقه بوده است. جهت گیری کوشک به گونه ای است که بهترین بهره برداری از عوامل طبیعی(آفتاب، باد و نزولات جوی) را به همراه داشته باشد.
در بالای درب و پنجره های اتاق های کوشک جهت سبک سازی سازه کونال بندی یا فضاهای تو خالی تعبیه شده است که موجب سبک شدن وزن ساختمان و فشار کمتر بر دیوارهای طبقه اول می شود. در بین دیوارهای و اطراف درب و پنجره ها، اسکلتی از تیرهای چوبی طرای شده است که باعث استحکام ساختمان در مقابل فشارهای افقی میگردد. دیوارهای ضخیم کوشک به عنوان عایقی در مقابل گرما و سرما عمل کرده و به طوری که در زمستان و تابستان با کمترین انرژی دمای اتاق ها به حد مطلوب برسد.
با توضیحات بالا درباره معماری و ساخت کوشکها به این نتیجه می‌رسیم که فلسفه ساخت ویلاها در دوران معاصر بی‌شباهت به چرایی طراحی و ساخت کوشکها در گذشته نبوده. امروزه کسانی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند برای برای گذران اوقات فراغت نیاز به محیطی ییلاقی با آب و هوایی متفاوت از محل زندگی دائم خود دارند تا بتوانند به استراحت و تفریح و آرامش برسند.

گروه معمارآقادر تلاش است که با پیروی کردن از سبک معماری ایرانی و الهام از ماهیت کوشک ایرانی ویلاهایی با همان سبک و سیاق طراحی کند.