دکوراسیون داخلی ایرانی

ما مشتاق هستیم محیط ، نما و فضای داخلی و بیرونی شما را زیبا کنیم

فضای داخلی خانه ی ایرانی بسیار خاص است بطوری که آنرا از بقیه نمونه های موجود در جهان متمایز کرده است. دکوراسیون منزل ایرانی بیشتر به سبک کلاسیک ،مدرن  گرایش دارند و در عین زیبایی، جلوه ای فاخر و باشکوه از خود به تصویر می کشند.  تقریبا جزء جدایی ناپذیر دکوراسیون هر منزلی در ایران، فرش ها و قالی های ماشینی یا دست باف با ارزش آنان میباشد. فرش یکی از اصلی ترین نشانه های شناخت هنر و فرهنگ ایرانی در میان مردم جهان می باشد.

آینه در معماری ایرانی

در عمارت های قدیمی که یادگار معماریایرانی می باشند، آینه کاری یکی از المان های اصلی و اعیانی بوده است. طوری که اگر سری به خانه باغ ها و موزه های به جای مانده از روزگاران قدیم بزنید، خواهید دید که بخش اعظمی از دکوراسیون داخلی این خانه ها به آینه مزین می باشد. امروزه اما آینه کاری به سبک و سیاق گذشته و با آن همه ظرافت کاربرد چندانی ندارد. یعنی وقتی می خواهیم از آینه برای دکوراسیون منزل استفاده کنیم منظورمان آینه کاری های قدیمی نمی باشد. ولی پر واضح است آینه هنوز هم یکی از اشیایی است که می تواند در تغییر رنگ و لعاب خانه تاثیر چشم گیری دارد. در اکثر خانه هایمان یک یا دو عدد آینه برای تماشای خودمان وجود دارد پس برای استفاده از آینه برای دکوراسیون داخلی اصلا بیگانه نیستیم. اما زمانی که می خواهیم از آن به عنوان یک عنصر دکوراتیو استفاده کنیم دیگر منظورمان قرار دادن یک آینه قدی جلوی درب ورودی خانه یا آینه میز توالت اتاق خواب نمیباشد.

معجزه آینه در دکوراسیون داخلی ایرانی

آینه ها با انعکاس نور، باعث دلباز تر شدن محیط خانه میشودو علاوه بر آن قرار دادن آینه در اتاق های کوچک باعث بزرگ تر نشان داد آن ها می شود. هنگام نصب آن ها مراقب باشید آینه ها را رو به روی شیشه و پنجره ها نگذارید. اگر در منزل شما هم راهرو های تنگ و تاریک وجود دارد می توانید با قرار دادن آینه های جذاب و زیبایی بخش در دیوار ها به راهرو ها جلوه ای دیدنی ببخشید.ولی در طراحی امروزی آینه در دکوراسیون ایرانی میتوان در کنار گچبری های شکیل و فاخر ایرانی ترکیبی از آینه و گچ را در ستون ها سقف ها مشاهده نمود که هم باعثتجمل گرایی بیشتر و بازتاب و انعکاس خاص نور به محیط می شود.

گچبری در طراحی ایرانی

در معماری داخلی منازل ایرانی, توجه به زیبایی طراحی و دکوراسیون اتاق پذیرایی اهمیت بسیار زیادی دارد. از گذشته تا به امروز سقف ها یکی از قسمت های مورد توجه معماران ایرانی بوده و هست. به همین دلیل گچبری سقف پذیرایی به منظور جذابیت زیاد اتاق پذیرایی در اغلب منازل ایرانی وجود دارد.

امروزه برای تزیین سقف پذیرایی از سقف های کاذب و سقف کناف استفاده زیادی می کنیم اما از تکنیک های سنتی که امروزه با روش های جدید درهم آمیخته شده گچ بری می باشد. گچبری در معماری داخلی ایرانیان سابقه تاریخی زیادی دارد. از گچبری در تزیین سقف و دیوارهای حتی مساجد نیز استفاده می کنیم. با پیشرفت تکنولوژی ایده های بسیاری برای طراحی گچبری زیبا سقف مطرح شد. از آن جایی که اتاق پذیرایی یکی از مهمترین فضاهای منازل ایرانی هست , از این ایده ها بیشتر برای اتاق پذیرایی استفاده می کنیم. در صورتی که گچ بری سقف پذیرایی همراه با نورپردازی مناسب باشد, اتاق پذیرایی بسیار زیبا می شود. گچبری ها می توانند ثابت باشند و یا از قبل آماده شده و در سقف نصب شوند. گچبری در اندازه ها و با طرح های متنوعی ساخته می شود و بسته به اندازه سقف پذیرایی انتخاب و اجرا می شود.

مدل های گچ بری سقف مدرن و روز دنیا را می توان امکانی برای ایجاد تغییر و تحولاتی بزرگ در خانه های امروزی دانست امروزه اگرچه روشهای بسیاری برای ایجاد سقفهای زیبا و متفاوت در ساختمان ها اجرا می شود اما با این وجود نیز گچ بری سقف پر طرفدارترین ایده برای تزئینات سقف منازل ایرانیست. باید بدانیم که زیبایی سقف منازل در کنار نور پردازی درست و اصولی می تواند تاثیر چشم گیری در نمای داخلی منزل شما داشته باشد.

دیوارنگاری در طراحی ایرانی

دیوارنگاری در ایران سابقه‌ای زیادی دارد و در طول تاریخ از اهمیت بسیارزیادی برخوردار می باشد و به روش‌های مختلف در معماری ایرانی کاربرد داشته. روش‌ها و مصالح به کار رفته در فرسک یا دیوارنگاره‌ها نیز به تبعیت از معماری سنتی ایران با شرایط اقلیمی همسو می باشد و به مصالح در دسترس و روش معماری ایرانی وابسته‌ است و در دوره‌های مختلف به شیوه‌های متفاوتی خلق شده اند.
شاید برحسب تعریفی که امروزه از نقاشی دیواری می‌شود، برخی از روش‌ها و مصالح مورد استفاده در معماری ایرانی را نمیشود در چهارچوب آثار دیوارنگاری قلمداد کرد، اما هرگونه روش، فن و مهارتی که منجر به ایجاد نقش برجسته و تصویر با هر مضمون و ساختاری بر روی هرگونه سطح وسیعی باشد، به عنوان دیوارنگاری محسوب میشود. بنابراین صنایع سنتی گوناگونی که با معماری همبستگی دارند و در تزیین و زیباسازی بنا و پوشش جداره سازه‌های معماری موثرند نیز در این تعریف می‌گنجند.به‌طور کلی در دوره‌های مختلف برای نقاشی‌کردن بر روی دیوار، بستری صاف و بدون خلل و فرج لازم بوده که گچ بهترین ماده برای ایجاد آن است و با دو روش نقاشی روی اندود خشک و خیس بر این بستر آماده، به نقش‌نگاری پرداخته می‌شده است.
دوره اشکانی یکی از دوره‌های شکوفایی هنر گچ‌بری است‌، اما همچنان از رنگ و نقاشی نیز برای زینت ابنیه استفاده شده است. از زمان صفویه به بعد، از رنگ روغن برای ساخت و ساز تابلوهای بزرگ دیواری استفاده شده و دانش استفاده از این روش به‌دلیل ارتباط با کشورهای اروپایی است.
اما دیوارنگاری با تکنیک فرسک تنها به نقاشی‌های فیگوراتیو در معماری ایرانی اطلاق نمی‌شود؛ بلکه بررسی رابطه بین اثر دیواری با محیط، معماری و مخاطب به عنوان سه عامل ارزش‌­گذار دیوارنگاری در معماری ایرانی است.
جایگاه دیوارنگاری در معماری سنتی ایران، نقشی مستقیم در ساماندهی بصری فضاهای معماری دارد. همانگونه که در بناهای مختلف این آثار ارتباط‌‌های فرمی، معنایی و مفهومی با محیط پیرامون و معماری حاکم و مخاطب برقرار می‌کردند.
بطور مثال شاخص فرسک و دیوارنگاره‌ها در معماری سنتی ایران می‌توان به  دیوارنگاره‌­های مسجد شیخ لطف‌الله و یا کاخ عالی قاپو به عنوان دو شاخص دیوارنگاری مذهبی و غیر مذهبی در ایران مطرح کرد..